Hoe zet je je eigen kledingwebshop succesvol op?

Hoe zet je je eigen kleding webshop op? Als je dit artikel leest heb je waarschijnlijk de ambitie om je droom waar te maken: het opzetten van je eigen kledingwinkel. Maar iedereen weet ook dat de concurrentie op het gebied van online kledingshops enorm is, het aanbod wordt met de dag groter. Hoe zet je jouw nieuwe kledingshop zodanig op dat dit een succes wordt? Dat lees je in deze blog!

Begin altijd met een plan

Voordat je begint met het opzetten van je eigen kledingwebshop moet je een goed uitgestippeld plan hebben, zonder gaat het namelijk moeilijk worden koers te houden. Dus bepaal vooraf  de volgende punten:

  • Wie is de doelgroep van je webshop? Probeer dit zo veel mogelijk in te perken zodat je niet een te breed spectrum hebt. Ga ook na hoe vaak deze mensen zullen winkelen, en hoe veel geld ze te besteden hebben.
  • Welke stijl ga je uitstralen op je webshop? Heeft dit te maken met je eigen stijl, of kies je hiervoor voor de stijl van je doelgroep? Of een combinatie van beide? Ga goed na welke stijl jij wilt aanhouden, en wat voor soort kleding je gaat verkopen. Ook alle social media uitingen en de look en feel van de webshop worden in deze stijl getoond, dus het is goed om hier vooraf al beslissingen in te maken.

Zo krijg je veel positieve reviews

Misschien wel het allerbelangrijkste van een beginnende webshop is het verkrijgen van positieve reviews. Reviews zijn ervaringen en beoordelingen die klanten delen nadat ze bij jou een aankoop gedaan hebben. Veel (positieve) reviews zorgen namelijk voor vertrouwen bij de klant, iets wat je als nieuwe webshop hard nodig hebt. Als een nieuwe klant overweegt om bij jou een aankoop te doen, is een positieve review iets wat hem/haar vaak over de drempel tilt. Hoe krijg je deze reviews?

  • Durf te vragen! Stuur klanten na een aankoop een mail met de vraag om een beoordeling achter te laten.
  • Zorg voor goede & snelle verzending. Kies voor een professioneel verzendbedrijf. Dozen bestellen bij een groothandel is een aanrader omdat deze van goede kwaliteit zijn en ook goedkoper zijn als je ze groot inkoopt.
  • Zorg er ook voor dat je klantenservice tip top in orde is. Vragen die gesteld worden kan je bijvoorbeeld al beantwoorden in een FAQ die je op je website zet, ook dit draagt bij aan het vertrouwen