Bij het woord ‘live chat’ denk ik aan allerlei dingen, behalve een online klantenservice. Live chats werden in mijn tijd nog gebruikt om met bekenden of juist met vreemden te kletsen via het internet. Ook had je datingpagina’s waarbij je geliefden kon vinden via zo’n online platform. Toch heb ik laatst een nieuwe variant van de live chat ontdekt. Je kunt nu ook praten met een medewerker van een website die je bezoekt via zo’n chat. Deze beantwoord direct je vragen, wat superhandig is. Eerst stuurde ik nog wel eens via facebook een bericht naar een winkel. Bijvoorbeeld winkels die alleen online of in het buitenland zitten, via mail hun bereiken duurt eindeloos. Via facebook kon je deze bedrijven dan, als ze die optie en überhaupt een pagina hebben, bereiken. Hier kon ik dan terecht met vragen, maar ook klanten. Nu kan dit dus ook direct via de websites, en hoeft het niet via facebook! Ik vind dit zo handig! Nu als ik een probleem of vraag heb hoef ik simpel alleen maar naar de website te gaan. Hopelijk gaan snel meer websites deze functie instellen. Dan hoef ik niet meer lange mails te sturen en lang te wachten op antwoorden.
Waarom zo’n chat nou zo handig is
Er zijn verschillende redenen waarom zo’n live chat nou handig is. De eerste is efficiëntie. Voor mij als klant werkt het veel sneller om online een bericht te sturen, en dan direct antwoord te krijgen of even kort te moeten wachten (bijvoorbeeld een dag op antwoord). Ook voor het bedrijf werkt dit waarschijnlijk efficiënter dan stuk voor stuk lange e-mails te lezen en te beantwoorden. Mensen zijn toch geneigd om korter te praten via zo’n chat dan via e-mail. Het is ook beter voor het geduld van mensen, door ze snel te beantwoorden voelt het alsof ze meer serieus genomen worden. Bovendien hoeven mensen ook niet meer lang in de telefoonrij te staan met een vraag. Zo kan de telefoon helpdesk functie van een bedrijf meer optimaal gebruikt worden door mensen die echt telefoon assistentie nodig hebben. Dan staan mensen niet lang in de wachtrij voor een kleine vraag, en is dat beter voor zowel de klant als voor de medewerker. Ook is het fijn voor de klant om terug te kunnen lezen wat hij daadwerkelijk heeft gevraagd, en waar hij daadwerkelijk antwoord op heeft gekregen. Ook kan hij zo de antwoorden er makkelijk weer even bij pakken. Een live chat is dus zowel makkelijker voor de medewerker als voor de klant, ideaal dus!